Jumaat, 9 Oktober 2009

Peralatan khusus




Sebagai pasukan yang paling profesional, pasukan elit mempunyai pelbagai peralatan khusus bagi memastikan setiap operasi khas dijalankan dengan sempurna. Perbelanjaan yang amat tinggi juga diperlukan kerana pasukan ini memerlukan peralatan yang jauh lebih moden daripada peralatan biasa. Peralatan khusus ini meliputi aspek persenjataan dan peralatan khas yang lain. Bagi persenjataan, dibawah terdapat sistem persenjataan ringan yang digunakan oleh pasukan ini.

Pistol

Pistol separa automatik Browning Hi-Power yang pernah digunakan oleh SAS British dan pasukan elit seluruh dunia.Pistol separa automatik dan revolver merupakan sistem persenjataan ringan yang amat penting bagi menjalankan operasi-operasi khas pasukan elit dan ia merupakan senjata yang kedua selepas senjata utama pengguna telah kehabisan peluru. Revolver amat jarang digunakan memandangkan penembakannya amat terhad kepada enam butir peluru sahaja jika dibandingkan dengan pistol. Antara pistol yang paling banyak digunakan bagi pasukan elit misalnya di Britain dan Amerika Syarikat ialah sistem Browning High-Power buatan Belgium yang menggunakan tiga jenis kaliber peluru iaitu 9 mm, .40 S&W dan .45 ACP. Sistem ini paling popular kerana pengguna mampu menggunakan teknik double tap shooting (teknik dua tembakan ke sasaran yang sama) dengan cepat dan pantas sungguhpun terdapat sistem tendangan yang amat keras. Majoriti yang menggunakannya adalah SAS Britain dan Australia. Dengan pengenalan produk terbaru daripada Beretta, Glock, Heckler & Koch serta Sig Sauer, penggunaan pistol Browning mula berkurangan serta terdapat khabar mengatakan peralatan ganti bagi sistem ini juga tidak dapat dipasarkan lagi oleh firma tersebut. Namun, penggunaannya masih lagi diteruskan. Pistol Colt M1911 berkaliber .45 ACP buatan Colt Firearms dari Amerika Syarikat mula digunakan pada tahun 1940an oleh Amerika dan Britain serta negara-negara yang berada dibawah jajahan Barat, termasuk Malaysia juga menggunakan sistem ini. Selain Colt dan Browning, pistol Glock dan Heckler & Koch (HK) adalah antara sistem pistol yang kini digunakan secara meluas oleh pasukan-pasukan elit negara luar memandangkan kualiti dan mutu serta kelasakan dan ketepatan menembak dengan pantas. Firma HK telah memasarkan produk pistolnya seperti HK P9S, Universal Selfloading Pistol (USP), Mark 23 .45 ACP (atau HK SOCOM) dan lain-lain bagi kegunaan khas unit-unit tersebut.

Senapang patah

Senapang patah taktikal Remington M870 MCS.Senapang patah atau pump-gun adalah antara salah satu sistem persenjataan utama pasukan elit yang biasanya adalah sistem senjata tempur jarak dekat dan memerlukan daya penembakan yang baik. Selain menggunakan peluru jenis penabor biasa dan penabor kuasa tinggi (Buckshot), senjata ini juga menggunakan peluru penabor tanpa bahaya (nonlethal weapon) jenis Bean Bag yang menggunakan bebola plastik atau getah bagi mencederakan pihak musuh tanpa sebarang kesan sampingan serta peluru jenis Slug bagi memecahkan tombol pintu setiap bangunan atau kapal bagi memudahkan serbuan dijalankan. Selain menggunakan sistem pump action, terdapat juga versi separa automatik turut digunakan. Antara jenis senapang patah yang paling terkenal digunakan ialah Benelli dan Franchi SPAS dari Itali serta Remington dari Amerika Syarikat.

Submesingan

HK MP5A4, submesingan utama pasukan elit.Submesingan atau mesingan kecil adalah sistem persenjataan utama yang paling banyak digunakan selain senapang patah kerana ia paling sesuai digunakan dalam pertempuran jarak dekat yang memerlukan ketepatan menembak jarak dekat yang paling baik. Submesingan MP5 buatan Heckler & Koch adalah sistem mesingan yang paling banyak digunakan secara meluas di seluruh dunia (kecuali Russia) kerana sistem yang asalnya diubahsuai dari raifal G3 ini mempunyai rekod penggunaan yang amat baik dan kini terdapat sistem taktikal bagi MP5 bagi operasi khas seperti MP5-K yang dipendekkan dan MP5SD yang menggunakan sistem tanpa bunyi. Versi MP5-N atau MP5-Navy adalah versi khusus yang banyak digunakan oleh Navy SEAL Amerika yang disadur dengan bahan khas bagi mengelakkan sebarang kerosakkan semasa operasi diperairan.

Rencana utama: Heckler & Koch MP5
Selain MP5, terdapat jenis submesingan yang menggunakan sistem peluru yang mampu menembusi pakaian kalis peluru seperti FN P90 buatan Fabriq Nationale dari Belgium dan MP7 dari HK.

Rencana utama: Heckler & Koch MP7
Raifal Tempur atau Karbin

Tentera elit 10 Para ATM dengan karbin Colt M4A1 yang dilengkapi dengan pejera optik jenis Aimpoint CompM4.Sistem senjata jarak jauh seperti raifal tempur atau karbin merupakan aset persenjataan ringan yang turut disenaraikan dalam inventori senjata utama pasukan elit sekiranya terdapat sesetengah pihak atasan berpendapat penggunaan submesingan atau pump-gun dirasakan kurang sesuai digunakan didalam kawasan pertempuran dalam jarak yang amat terhad misalnya dikawasan hutan dan perkampungan atau menjadi unit penyerang sulit bersama infantri konvensional semasa peperangan. Selain itu, ia juga turut digunakan dalam teknik CQB bersama anggota elit yang menggunakan senjata jarak dekat. Versi-versi raifal tempur yang digunakan oleh pasukan elit adalah seperti raifal AK-47, AK-101 (berkaliber 5.56 mm), Colt M16, HK 33, HK G3, HK G36 Standard, Steyr AUG dan lain-lain. Manakala versi karbin adalah CAR-15, Colt M16 Model 653, Bushmaster M4, Colt M4, HK 416 Commando, HK G36C/K/KE serta HK XM8 Commando.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan